Exceptionell kontroll på vintervägar för personbilar, 250dubbar. Testvinnare 2018 i Aftonbladets däcktest.
- Däckmönstret har specialdesignats för att tillåta ett stort antal dubb, både i mitten och i skuldran av däckmönstret. Antalet sajpningar som skurits ner till botten har ökat med 50% i jämförelse med föregångaren för att garantera optimal prestanda under alla vinterförhållanden.
- Betydande minskning av bränsleförbrukningen jämfört med föregångaren, rullmotståndet har minskat med 19 %
- XIN4 har en ny ståldubb, dubbdesignen och dubbprofilen har optimerats för att maximera isgrepp och samtidigt respektera dubbdäckslagstiftningen.
På grund av antalet dubb måste i regel alla fyra däcken bytas om du köper detta däck. Antalet dubbar i dubbade däck får inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar.
Nr 1 på bromsning på is, nytt och efter 1 000 mil
– 3,7 meter kortare bromssträcka på is när det är nytt(1)
– 4,8 meter kortare bromssträcka på is efter 1000 mil(2)
I genomsnitt jämfört med sina konkurrenter baserat på tester gjorda mellan dec 2017 och jan 2018 av TEST WORLD, på uppdrag av Michelin. Bromsning på is (från 30 till 5 km/tim) och acceleration på is (från 5 till 30 km/tim) med dimension 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Jämförelse mot BRIDGESTONE Noranza 001, CONTINENTAL Ice Contact 2, NOKIAN Hakkappeliitta 9, GOODYEAR UltraGrip Ice Arctic, PIRELLI Ice Zero. Genomsnitt av 3 testförhållanden (-12°C, -10°C och -4°C)
I genomsnitt jämfört med sina konkurrenter baserat på tester gjorda under jan 2018 av TEST WORLD, på uppdrag av Michelin. Bromsning på is (från 30 till 5 km/tim) med dimension 205/55 R16 91V på en VW Golf 7. Jämförelse av MICHELIN X-ICE North 4 mot BRIDGESTONE Noranza 001, CONTINENTAL Ice Contact 2, NOKIAN Hakkappeliitta 9, GOODYEAR UltraGrip Ice Arctic, PIRELLI Ice Zero. Genomsnitt av 2 testförhållanden (-15°C och -8°C). 1 000 mil körda under verkliga förhållanden i norra Finland.